Symoba, de kortkoppeling voor alle modelspoorwagens

symobakopHet Symoba kortkoppelingsmechanisme biedt twee overtuigende voordelen: gunstige afmetingen en een

variabele NEM-schacht bevestiging. Zowel het grote, voor inbouw in de H0 wagons, als het kleine Symoba kortkoppelingsmechanisme, voor zowel H0, H0m en spoor N zijn slechts 2,4 mm dik en bevatten binnenin

een dubbele geleiding voor het mechaniek. Die zorgt er voor dat, zowel bij duwen als bij het trekken van de trein de onderlinge afstand tussen de wagons maar krap 0,5 mm bedraagt. Een onvermoeibare veer van edelstaal 

laat de koppeling probleemloos in de middenstand terugkeren, hetgeen beslist noodzakelijk is voor het goed aankoppelen.

Aan het mechaniek is een naar beneden uitstekende, vierkante stift aangebracht waarop de NEM- schacht geschoven kan worden, die op elke gewenste hoogte is in te stellen. De NEM-schacht zit klemvast op de stift, maar kan d.m.v. een druppel normale kunststoflijm geborgd worden. Het afstellen gaat probleemloos met behulp van de Symoba justeernok. Het grote kortkoppelingsmechanisme wordt normaal gesproken binnen in de wagen op de wagenbodem gemonteerd want die is meestal vlak. Er hoeft dan alleen maar een gat voor de doorvoer van de NEM-schachthouder gemaakt worden. Het “wegsnijden” van leidingen- en remblokimitaties is niet meer nodig.

Veel wagons die, tot nu toe, niet of alleen met veel problemen van kortkoppelingen konden worden voorzien, laten zich met het Symoba kortkoppelingsmechanisme binnen enkele minuten probleemloos ombouwen. Bij open goederenwagons wordt met een “lading” het mechanisme aan het oog onttrokken of het kleine mechanisme gemonteerd. Deze kleine kortkoppelingsmechanismen worden eenvoudig aan de onderzijde van de wagon of het rijtuig gelijmd op een vlakke of vlak gemaakte plaats. Zeker op plaatsen waar weinig ruimte beschikbaar is, zijn de kleine Symoba’s de oplossing. Zelfs bij treinstellen kan het kleine mechaniek uitkomst bieden. Het ombouwen is vrijwel altijd mogelijk, misschien met enig freeswerk om plaats te maken voor het mechaniek. Niet alleen het idee, maar zeker de exacte en storingvrije uitvoering zijn uniek. Voor liefhebbers van het echte kortgekoppeld rijden is Symoba de oplossing.kopplng2

Naast de kortkoppelingsmechanismen levert Symoba, voor diverse tweerail-gelijkstroom modellen elektronische front- en sluitlichten met LED’s. Ook diverse losse LED’s in verschillende maten behoren tot het assortiment van Symoba.

Symoba, dat is pas kortgekoppeld rijden. kopplng