LAUER schaduwstation besturing

LAUER schaduwstation besturing


 LBS10_thumb Art.nr. L 2010 – LBS 10 – Basismodule voor analoog en digitaal bedrijf.

De kern van het LBS-Systeem bestaat uit de basismodule LBS 10.  Voor een schaduwstation kan worden volstaan met één enkele LBS 10 en afhankelijk van het aantal schaduwstationssporen een aantal modules LBS 20, LBS 22 en optioneel de LBS 30. Bij de LBS 10 wordt een programmakeuzeschakelaar meegeleverd welke past bij de opbouw van LBS 90.

De afmeting van de LBS 10 is: ( l x b x h) 100 x 120 x 22 mm.


LBS15_thumb

Art.nr. L 2015 – LBS 15 – Spanningsregelaar.

Deze ‘bouwsteen’ kan overal worden ingezet waar het gewenst is om de aangesloten baanspanning (analoog of digitaal) te controleren. De uitbreidingsmodule LBS 15 zorgt voor een storingsvrij bedrijf van het LBS schaduwstation in combinatie met de nieuwe LBS 21 (Art.r. L 2022). De ‘bouwsteen’ voorkomt dat treinen, na een kortsluiting of uitval van de baanspanning, tegelijkertijd het schaduwstation uitrijden.

De afmeting van de LBS 15 is: ( l x b x h) 100 x 50 x 22 mm.


 LBS20_thumb

Art.nr. L 2020 – LBS 20 – Uitbreiding voor telkens drie sporen

De LBS 20 bestuurt ‘inrij-wissels’ en bewaakt te gelijkertijd drie sporen. De meld/bedieningsmodule LBS-90 kan eenvoudig op de LBS 20 worden aangesloten. Met elke LBS 20 kunt u uw schaduwstation uitbreiden met drie sporen.

De afmeting van de LBS 20 is: ( l x b x h ) 100 x 120 x 22 mm.


LBS21_thumb Art.nr. L 2021 – LBS 21 – Uitbreiding voor telkens drie sporen voor Märklin – digitaal

De functionaliteit van de LBS 21 komt overeen met de functionaliteit van de LBS 20. Indien u het LAUER schaduwstation wilt gaan toepassen met het Märklin digitaal systeem dan dient u gebruik te maken van de LBS 21 in plaats van de LBS 20. De LBS 21 kan overigens ook voor conventionele, niet digitale, Märklin modelbanen worden gebruikt. De LBS 21 is inmiddels vervangen door de LBS 22. Alleen voor het uitbreiden van bestaande schaduwstations, uitgevoerd met de LBS 21 wordt de LBS 21 nog toegepast.

De afmeting van de LBS 21 is: ( l x b x h ) 100 x 120 x 22 mm.


 Geen afbeelding beschikbaar. Art.nr. L 2022 – LBS 21 – Uitbreiding voor telkens drie sporen voor alle digitale systemen.

De voortgang in ontwikkeling van digitale systemen vereiste een complete herziening van de reeds voorhanden zijnde LBS 21 module. De huidige LBS 21 is ook in de toekomst met elk digitaal systeem volledig compatibel. Het inbouwen van weerstanden in locomotieven, zoals destijds nodig was, is nu overbodig. De nieuwe LBS 21 is bovendien volledig identiek met de LBS 20. Wie van een analoog- op een digitaalsysteem over wil stappen kan de LBS 20 vervangen door de vernieuwde LBS 21.


 Geen afbeelding beschikbaar.

Art.nr. L 2025 – LBS 25 – Uitbreiding met variabele vrijgave tijd voor telkens drie sporen. – Niet meer leverbaar!

De functionaliteit is in principe overeenkomstig met die van de LBS 20. Om het gebruik van verschillende treinlengtes open te houden is er bij de LBS 25 voor elke wissel een instelbare potmeter ingebouwd. Met behulp van deze potmeter kunnen de schakeltijden van de individuele “inrijwissels” en de daaraan verbonden vrijgave van de betreffende sporen variabel ingesteld worden in een gewenste tijdspanne van 3 tot 30 seconden. De aansluiting van de LBS 25 is gelijk aan de LBS 20.

Dit artikel is helaas niet meer leverbaar. U kunt hiervoor in de plaats een LBS 20/21 met extra vertraging bestellen of uw LBS 21 door ons om laten bouwen.


LBS30_thumb
Art.nr. L 2030 – LBS 30 – Besturingseenheid voor drie uitrijwissels

De LBS 30 is nodig wanneer ook uitrijwissels elektrisch aangestuurd moeten worden. Voorts wordt deze module ook gebruikt daar waar het gewenst is om uitrijsignalen aan te sturen. Bijvoorbeeld in een situatie waar de aansturing van een schaduwstation in een zichtbaar station wordt ondergebracht. Arm/vleugelseinen kunnen direct aangesloten worden. Lichtseinen dienen door middel van  een voorgeschakeld relais aangesloten te worden. Op deze manier worden de uitrijwissels voor telkens drie sporen of drie seinen (of beide) aangestuurd.

De afmeting van de LBS 30 is: ( l x b x h ) 100 x 120 x 22 mm.


LBS40_thumb
Art.nr. L 2040 – LBS 40 – Wisselstand-melder voor LBS 20/21/25 en LBS 30

Het schaduwstation bevindt zich meestal in een verdekt bereik. Met de LBS 40 kan gecontroleerd worden of een wissel schakelt en in welke positie zij zich bevindt. De module heeft voor elke wissel een rode en een groene led beschikbaar. Door de rode led wordt ‘omrijden’ aangegeven en met de groene led ‘inrijden’. Gekoppeld met een LBS 90 module kan duidelijk worden vastgesteld of bij vrij spoor ook de wissel in de juiste richting staat en omgekeerd. De LBS 40 wordt eenvoudig weg aan de rugzijde van de aansluitklemmen van de LBS 20/21/25 of LBS 30 bevestigd en vast geschroefd. Indien de LBS 40 niet in de directe nabijheid van een LBS 20/21/25 of LBS 30 wordt geplaatst kan de verbinding ook door middel van een draadverbinding worden gerealiseerd. Indien er een seinpaneel voor handen is kunnen aanvullende leds met een 2 aderige kabel verlengd worden.


 LBS60_thumb

Art.nr. L 2060– LBS 60 – Voorschakelmodule voor gemotoriseerde wisselaandrijving

De meeste wissels zijn voorzien van magneetaandrijving. Deze wissels worden direct vanuit de LBS 20/21 of LBS 30 aangestuurd. Sommige wissels hebben echter motorgestuurde wisselaandrijving. Deze wissels kunnen met behulp van de LBS 60 eenvoudig bestuurd worden. De LBS 60 kan worden toegepast in combinatie met de LBS 20 en LBS 30. De aandrijvingen dienen wel “eind-afgeschakeld” te zijn.

De afmeting van de LBS 60 is: ( l x b x h ) 100 x 45 x 22 mm.


 LBS90n_thumb

Art.nr. L 2090 – LBS 90 – Bezetmelder en afroepmodule

De bezetmelder informeert door middel van een lichtdiode (led) over de bezetting van de sporen. Door middel van een toets kan een trein handmatig worden afgeroepen. De LBS 90 modules kunnen eenvoudig in veelvoud worden aangebracht.

De afmeting van de LBS 90 is: ( l x b x h) inbouw: 31 x 10 x 29 mm, buitenmaat: 33 x 15 x 32 mm.