Kort-koppelingsmechaniek startset

Kort-koppelingsmechaniek startset

Per 1 september 2017 zijn wij gestopt met het importeren van alle merken. Wij hebben echter nog veel Symoba delen op voorraad. Zolang de voorraad strekt kunt u bij ons terecht !

Het “kleintje” van Symoba; toepasbaar voor H0, H0e, H0m, TT en N. Inhoud van de startset K120: Justeerhulp 102, 3 paren kortkoppelingsmechanieken 111, schachten 103, 107 en 110 2 paar van elk, 2 starre imitatiekoppelingen 104 en 1 starre verbindingstang 108.

schematisch

Schematische werking van het mechaniek

Belangrijk: De kortkoppelingsmechanieken worden zo aangeleverd dat ze direct in te bouwen zijn. Probeer alstublieft niet de koppeling uit elkaar te halen, want montage is niet meer mogelijk.

Gebruiksaanwijzing:
De behuizing of het dak van uw wagon of rijtuig afnemen, binneninrichting eruit nemen en draaistel of assen uitbouwen. De originele koppeling met houder verwijderen. Wanneer de onderkant van de wagenbodem vlak is, of vlak gemaakt kan worden door bijv. de koppelingshouder weg te snijden, kan daarop het kortkoppelingsmechaniek met een daarvoor geschikte lijm geplaatst worden (pas op: niet te veel lijm gebruiken anders verlijmt u het mechaniek). Door eerst de schacht 103 met het mechaniek op de justeerhulp te plaatsen kan de juiste positie van het mechaniek onder de wagen bepaald worden (zie afbeelding).

2k

Als alternatief komt met de schacht 110, het mechaniek dichter bij de bufferbalk komen te staan. De schacht 107 wordt gebruikt als de koppelingsschacht niet in de juiste hoogte gebracht kan worden omdat delen van de wagen of wielen een lagere plaatsing onmogelijk maken.
Wordt het kortkoppelingsmechaniek in de wagen gebouwd, in plaats van er onder gelijmd, dan moet er in de wagenbodem een rechthoekig gat uitgefreesd worden. Vervolgens wordt het kortkoppelingsmechanisme van bovenaf in de wagenbodem gelegd, waarbij de stift door het gat gestoken wordt. Het mechaniek wordt direct aan de wagenbodem verlijmt of men kan het mechaniek op het wagengewicht plaatsen zoals in de volgende afbeelding is te zien.

3k

Nadat alle te verlijmen delen met spiritus ontvet en droog zijn, kan het mechaniek vast gelijmd worden met seconde lijm. De lijm UHU Plus Schnell-fest (verkrijgbaar in de modelspoorwinkel) is na het afbinden nog niet direct uitgehard. De lijm kan dan nog gemakkelijk verwijderd worden waardoor eventuele problemen na een proefrit nog hersteld kunnen worden. Een andere mogelijkheid is het gebruik van professioneel dubbelzijdigplakband voor het onder de wagen monteren van het mechaniek.

4k

Om de schacht op de juiste hoogte op het mechaniek te fixeren plaats men de justeerhulp en de wagon op een recht stuk rail. De schacht nu zo plaatsen dat deze zonder te verbuigen over de stift van de justeerhulp schuift. Met een druppel lijm de schacht fixeren. Het uitstekende deel van de stift van het mechaniek kan daarna, als de lijm uitgehard is, afgeknipt worden.

5k

Wij wensen u veel succes!