Inbouw handleiding kortkoppelingen

Omdat het Symoba kortkoppelingsmechanisme is voorzien van dubbele geleidingen wordt voorkomen dat de koppelingen los kunnen “schieten”.
Bij het ingaan van de boog wordt de koppellingskop direct naar voren geschoven en hierdoor wordt de afstand tussen de wagons vergroot.De middenstand in ontkoppelde toestand, wordt bereikt door een precisieveer gemaakt van V2A- staal. Hierdoor is een correcte aankoppeling gegarandeerd.
symobakop
(NEM – schachten, in verschillende uitvoeringen worden niet meegeleverd, deze apart bestellen a.u.b.)
De gebruikte kunststof maakt bevestiging met alle gebruikelijke lijmsoorten mogelijk. (Bijvoorbeeld: Faller, Volmer, Kibri etc.) De iets vertraagde bindingstijd, van de lijm op het kunststof, maakt een precisie plaatsing mogelijk.
kopplng2
Modelschaal N H0 H0m/H0e of TT 
kopplng
Modelschaal H0

Inbouw handleiding

Het kortkoppelingsmechaniek wordt inbouwklaar geleverd. Dus NIET demonteren alstublieft !

1). Neem de behuizing of het dak van de wagon.

2). Draaistel of assen uitnemen.

3). Originele koppeling met inbegrip van houder verwijderen.

4). Als de onderzijde van de wagonbodem glad is, wordt het kortkoppelingsmechaniek nauwkeurig en op de onderzijde van de wagonbodem aangebracht en vastgelijmd. Als de onderzijde niet vlak is, wordt een gat met een diameter van ca. 8 mm in over- eenstemming met de inbouwtekeningen, in de wagonbodem geboord (Let op eventuele hinder-nissen). Het koppelingsmechaniek wordt in dat geval binnen in de wagon aangebracht.

5). Het mechaniek los in de wagonbehuizing plaatsen, vastdrukken en van onderen de NEM- schacht op de stift schuiven.

6). Koppeling volgens tekening plaatsen en fixeren m.b.v. kunststoflijm of dubbelzijdig plakband.

(Let op: De NEM-schacht nooit op de stift heen en weer bewegen zonder het mechanisme vanaf boven vast te drukken !!!).

De plaatsing wordt door de los leverbare positioneringshulp (K 102) aanzienlijk vergemak- kelijkt. Deze wordt volgens de tekening op de rails geklemd en vervolgens wordt de kortkoppelings -schacht van de wagon hier overheen geschoven. Hierdoor wordt voor alle wagons de juiste afstand en hoogte automatisch ingesteld.

Voor de inbouw dient er op gelet te worden dat het onderstel ver genoeg wordt uitgefreesd, zodat de koppelingsstift niet de rand van het gat raakt. De eventueel in de wagon aanwezige binnen- inrichting moet eveneens aangepast worden.

7). Behuizing of dak weer aanbrengen.

 treinstel
Onderaanzicht van twee, met starre verbindings- koppelingen (K 104) gekoppelde rijtuigen.  Deze zijn voorzien van het mechaniek (K 101) welke binnenin het rijtuig is gemonteerd en de standaard schachten (K103).